Sabtu, 29 Jun 2019

Ikan Haruan Untuk Ibu Dalam Berpantang

Salah satu cara untuk menyembuhkan luka-luka dalaman semasa proses bersalin ialah dengan mengamalkan makan ikan haruan ketika dalam berpantang.

Ikan haruan ini dipercayai boleh menyembuhkan luka dalaman dan luaran. Pernah tak kita dengar orang yang luka dalaman, luka akibat pembedahan atau luka yang seirius disuruh makan sup ikan haruan.  Ini adalah kerana ikan haruan dapat membantu menyembuhkan luka tersebut. 

Begitu jugalah ia sesuai untuk ibu yang dalam tempoh berpantang. 

Khasiat yang terkandung dalam ikan haruan ini  dapat membantu menyembuhkan luka, selain untuk pembentukan kolagen.


Dalam satu artikel lain, Kak Ros kongsikan di sini :

"Jika berpantang janganlah makan ikan haruan atau pati apa-apa.  Kerana ikan haruan ini akan membuatkan rahim kita melekit dan terlekat. Bersalin secara czer, lama duduk dalam bilik operation kerana perlu buang lendir-lendir yang ada. Juga akan sebabkan kesan sampingan lain." (www.hasrulhassan.com) 


Cara pengambilan ikan haruan atau pati haruan ini perlulah selepas 2 - 3 minggu selepas bersalin.  Bukannya pada awal waktu selepas bersalin, kerana ketika itu sistem badan belum betul-betul sembuh.


Walaupun ikan haruan ini bagus untuk penyembuhan luka, tetapi perlulah diingat supaya tidak dimakan dalam kuatiti yang berlebihan kerana sistem badan kita berbeza-beza.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan